Zoek op de website

Digitale reconstructie van het Scholtenhuis - SD

OVCG heeft de afgelopen jaren unieke projecten opgezet. Het meest omvangrijke was de virtuele en driedimensionale reconstructie van het Scholtenhuis

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het Scholtenhuis hoofdkwartier van de SD in Groningen.

Voor de reconstructie is gebruik gemaakt van originele plattegronden, blauwdrukken, interviews met getuigen, foto- en filmmateriaal, documenten en archiefonderzoek.

De bedoeling is om de gebruiker te laten zien hoe het Scholtenhuis er in de oorlog van binnen uitzag.

Daartoe zijn de ruimten in het Scholtenhuis zo realistisch mogelijk nagemaakt. Door middel van animaties en verfilmde scènes wordt informatie gegeven over wat zich in het gebouw tijdens de Duitse bezetting heeft afgespeeld.

Deze geschiedenis wordt invoelbaar gemaakt, op integere wijze.

Prijzen

Het project werd bekroond met de Gouden Reiger in het kader van het Keying into the Brainmediafestival, die op 7 december 2009 in Amsterdam werd uitgereikt. Dit is de prijs voor de beste interactieve en audiovisuele website.

Verder ontving de website de Geschiedenis Online Prijs 2010 van het Historisch Nieuwsblad voor de beste geschiedeniswebsite van Nederland.

Tevens  viel de website ook internationaal in de prijzen. Het won de derde plek bij de European Design Awards van 2010 en de German Design Award (gold) 2012.

Serious Game voor het onderwijs

De website www.scholtenhuis.nl heeft sinds de lancering in 2009 meer dan 82.000 bezoekers getrokken, waarvan 57.387 unieke bezoekers.

Het succes van de website maakt de wenselijkheid van een onderwijsapplicatie zeer groot.

Inmiddels is het team dat samen met Brinks verantwoordelijk was voor de reconstructie aan het overleggen om te komen tot een verantwoord, multi-dimensionaal en technisch hoogstaand concept ten behoeve van groep 7 en 8 van het basisonderwijs en klassen 1 tot en met 3 van het voortgezet onderwijs (alle niveaus). 

Zij zullen onder meer gebruik maken van de nieuwste technieken, zoals ‘augmented reality’, maar ook van reeds bestaande applicaties.

Doel is deze samen te brengen tot een kwalitatief hoogwaardige applicatie, die zich kan meten aan het niveau van de reconstructie.

Daarbij zullen de persoonlijkheden die op de site centraal staan worden uitgediept door middel van de bevindingen uit het onderzoek en de gevonden bronnen.

Dit geldt niet alleen voor de SD’ers, maar zeker ook voor de slachtoffers. De serious game zal in 2015 voltooid worden.